fbpx

4. Het algoritme & content

4. Het algoritme & content

Voordat ik meer ga vertellen over het soort content dat goed kan werken op LinkedIn wil ik graag eerst iets vertellen over het algoritme. Als je weet hoe dit werkt, kun je daar met je content op inspelen.

Hoe werkt het algoritme van LinkedIn?

Niet al je connecties zien al je posts langskomen op LinkedIn. Of mensen je post zien hangt af van:

Hoe meer interactie op je bericht, hoe meer hij te zien wordt bij connecties en connecties van connecties. Door reacties van eerste graads kom je op de tijdlijn van 2e graads connecties.

LinkedIn kijkt niet alleen naar hoe goed je post scoort, maar ook hoe de band met je connecties is. Hoe werkt dat precies? Als je van je connectie Puck veel liked, zie je haar posts eerder in je tijdlijn dan van iemand waarvan je nooit wat liked. Mensen die vaker op elkaar reageren, zien dus vaker elkaars content. Ben dus zelf ook actief: deel ook likes en comments uit, ga het gesprek aan, dan gaan mensen ook eerder met jou het gesprek aan. En dat is goed voor het algoritme.

DON'T

Pas op met linkjes delen. LinkedIn wil mensen op het platform houden (zoals alle andere social media kanalen), linkjes delen in je post zullen daarom zorgen voor minder bereik, omdat je daarmee de LinkedIn-gebruikers weghaalt van het platform. Dit zie je aan het bereik van je content met een link. Pas hiermee op.

DO

Het algoritme houdt van video’s. Experimenteer daarmee.

Om LinkedIn voor jou te laten werken is het belangrijk zelf relevante content te posten

CLAIM EEN EXPERTSTATUS

Om LinkedIn voor jou te laten werken is het belangrijk zelf relevante en passende content te posten. Hiermee maak je jezelf dus zichtbaar, blijf je on top of mind bij mensen en benadruk je een expertstatus.

HOE WERKT DAT?

We volgen op social media veel bedrijven en mensen. Op het moment dat ik op zoek ben naar een professional en ik zie jou content plaatsen dat te maken heeft met dat onderwerp en je bent zo’n de soort professional die ik zoek, zal ik eerder contact met je opnemen dan wanneer ik nooit iets van je hoor. Het klinkt onaardig, maar mensen vergeten je. Of ze denken even niet aan je op het moment dat ze wél aan je moeten denken. Of ze weten niet precies wat je ook alweer precies doet. Door zelf aanwezig te zijn op social media zoals LinkedIn, blijf je on top of mind, is het duidelijker waar jij voor staat, waar je ze mee kunt helpen en zullen ze simpelweg eerder aan jou denken wanneer ze iemand nodig hebben. 

Ik herken dit zelf als geen ander, ik zoek een expert op een bepaald gebied en als ik die dan toevallig zie langskomen, via een advertentie of gewoon in m’n feed denk ik toch: lekker makkelijk! Ik stuur degene meteen even een berichtje. Zo makkelijk zijn anderen mensen vaak ook. Waarom verder zoeken als je al een geschikte professional kent?

STERKE CONTENT

Ook is sterke content op LinkedIn belangrijk om een sterkere band te creëren met je volgers én die expertstatus te benadrukken. Hoe meer waardevolle content jij deelt, hoe eerder mensen jou zullen willen hebben voor een specifieke functie of een specifiek probleem dat opgelost moet worden. En hoe meer jij deelt, hoe beter ze het gevoel hebben je te leren kennen. En zo zullen ze dus eerder voor jou kiezen in plaats van een andere professional of een ander bedrijf.

WAT VOOR CONTENT?

Belangrijk om regelmatig iets te posten: check! Maar dan… wat ga je posten? Om te weten wat je het beste kunt plaatsen is het belangrijk om te weten wat de mindset is van mensen die op LinkedIn zitten. Met wat voor intentie gebruiken ze het platform? Denk hierbij ook aan je eigen intentie. Waarom gebruik je zelf LinkedIn?

Uit een onderzoek van Interpret blijkt dat mensen LinkedIn gebruiken om:

In tegenstelling tot Facebook, waar mensen komen om:

Met wat voor content doen mensen vaak iets op LinkedIn?

RELEVANTE CONTENT
0 %
EDUCATIEVE CONTENT
0 %
TRENDS UIT BRANCHE
0 %
INSPIRERENDE CONTENT
0 %
HELPT NIEUWE SKILL TE ONTWIKKELEN
0 %
  • Trends vanuit de branche
  • Nieuws vanuit de branche
  • Tips vanuit jouw expertise
  • Persoonlijke inzichten
  • Best practices
  • Jobs/vacature
  • Content over een skill
  • Anekdote over je werk
  • Content over leiderschap
  • Evenementen uit je branche
  • Informatie over je dienst/product
  • Verhaal over een project waaraan je werkt
  • Post over de lancering van een dienst/product
  • Content met statistieken (mensen zijn dol op cijfers)
  • Ervaringen/point of view van jezelf of je medewerkers
  • Vaste rubriek terug laten komen: Vraag het Carlijn etc
  • Vragen beantwoorden die je vaak van klanten krijgt, bijvoorbeeld iedere twee weken een vraag. Laat het als een rubriek terugkomen, zo maak je het voor jezelf makkelijker om content te bedenken. Kan in verschillende vormen (post, blogartikel, video)
  • Backstage beeld van het bedrijf & werknemers (om te laten zien hoe hip/duurzaam/interessant het bedrijf is)
  • Vacature
  • Product/dienst uitgelegd
  • A day of
  • Q&A: veelgestelde vragen beantwoorden
  • Nieuws over de organisatie
  • Klant review
  • Productvideo
  • Bedrijfsvideo
  • Vakantiekiekjes
  • Grappige video’s of video’s met dieren
  • Puzzels & raadsels
  • Politieke discussies (hoewel je dit steeds meer ziet gebeuren)

tip

Zie LinkedIn echt als een online netwerkborrel, als je een live netwerkborrel had, zou je waarschijnlijk ook niet zo snel over je politieke voorkeuren beginnen of een zakelijk contact je recente vakantiekiekjes laten zien.

HOE LAAT JE JE CONTENT VIRAL GAAN?

De vraag waarop iedereen, die op LinkedIn actief is of gaat zijn, antwoord wil. Wat zorgt er nu voor dat een LinkedIn-post viral gaat? First things first: zorg dat je viral wil gaan met een post die ook echt te maken heeft met jouw personal brand. Ja, je kunt een leuk plaatje posten dat heel erg aanzet tot reactie en misschien viraal gaat, maar nog belangrijker is dat die post ook echt op jou slaat. Want dan pas zullen mensen met je connecten en in contact met je willen komen. In de video geef ik wat voorbeelden van posts die viral zijn gegaan (vanaf minuut 15.22), maar eerst wil ik je wat tips meegeven die je content zullen gaan helpen versterken:

Hoe creëer je goede content? Houd de volgende punten in gedachte:

  • Wie is je publiek? Spreek je de juiste mensen aan? Zorg dat je je connecties, klant of ideale doelgroep kent of leert kennen: dan weet je waarin hij/zij geïnteresseerd is en kun je daarop inspelen. Dan kun je daar content voor maken. Speel ook in op de pijnpunten en verlangens van je eventueel ideale klant.
  • De eerste zin moet triggeren om door te lezen. Want dan klikken ze door op “Meer weergeven”
  • Ja het is een zakelijk netwerk, maar dat wil niet zeggen dat je content niet grappig of persoonlijk mag zijn, maar vind altijd dat haakje met jou als professional.
  • Pas storytelling toe in je content: content in de vorm van een verhaal, onthouden mensen beter dan een feitje of simpele tip. Als je content blijft hangen, blijf jij hangen.
  • Persoonlijke verhalen: verhalen over mensen doen het vaak beter dan verhalen over producten of diensten. Maar wel carrière of skill gerelateerd dus!
  • Als je content op je bedrijfspage plaatst: laat de menselijke kant zien. Maak het persoonlijk.
  • Stel een vraag: lok interactie uit. En dan een oprechte vraag die bijvoorbeeld het gesprek opent. Hoe meer interactie je krijgt, hoe beter.
  • Keep it simple, stupid! Het is een zakelijk platform, maar het blijft social media, pas dus op met teveel jargon. Mensen scrollen snel en verwachten luchtigheid op social media, dus maak het niet te ingewikkeld.
  • Gebruik genoeg witregels in je post: dat nodigt meer uit om te lezen dan een lange lap tekst. Wil je meer tekst gebruiken? Ga dan voor een LinkedIn artikel in plaats van een post.
  • Voeg altijd beeld aan je post toe, anders val je niet op. Liever foto’s van jezelf dan een stockfoto en ook op een bedrijfspage in ieder geval beeld met mensen erop. Dat zorgt sneller voor een emotionele klik dan een natuur/beeld of stockfoto.
  • Test ook eens een video of illustratie of bijvoorbeeld infograpic om mee te experimenteren.
  • Video’s doen het vaak goed: Experimenteer met kleine video’s met bijvoorbeeld een teaser naar een artikel, podcast of langere video.
  • Wissel korte en lange content met elkaar af.
  • Het mag wel emotie bevatten (content moet wel leuk zijn of iets raken).
  • Gebruik Content Suggestion (bij je bedrijfspage) om te kijken wat trending is in jouw branche.
  • Het stopt niet na het publiceren van je content: promoot het: zorg dat collega’s/medewerkers van elkaar liken en reageren! Zodat het zich als een olievlek verspreidt. Of interessante post in de nieuwsbrief.

Voorbeelden zien van viral posts? Bekijk de video.

TWEERICHTINGSVERKEER

Behalve posten (en dus zenden) is het ook belangrijk om te luisteren. LinkedIn blijft een sociaal medium, daarin kun je dus niet alleen maar over jezelf praten, maar is het minstens zo belangrijk dat je luistert en op anderen reageert. Ga dus altijd in op de reacties onder je eigen posts. Je kunt ze liken, iemand bedanken voor de bijdrage of er inhoudelijk dieper op ingaan. Zo ga je echt het gesprek met elkaar aan en dat wil je.

Ook geldt: wat je geeft, is wat je krijgt. Als jij alleen soms een post deelt en verder niet naar LinkedIn omkijkt is de kans groot dat je er minder uithaalt dan wanneer je zelf ook actief gaat reageren op content van andere mensen. Als jij nooit op content van een ander reageert dan reageert een ander ook niet op jou. Ook hier geldt weer: het is tweerichtingsverkeer. Ga dat gesprek aan. Ben niet alleen zichtbaar maar ook actief. En als je dan reageert, reageer dan inhoudelijk, daarmee benadruk je meteen je expertstatus.

Ook kan het goed werken om te reageren onder posts van mensen die passen bij jouw doelgroep en veel interactie hebben. Daarmee maak je jezelf weer zichtbaarder. Zorg dat je reactie inhoudelijk en relevant is, zodat mensen doorklikken op je profiel. Daarmee verhoog je je zichtbaarheid & expertstatus.

We willen dat mensen ons horen als we zingen en schreeuwen, dat kan niet als we alleen schreeuwen.

balans in je content

Als bedrijf, maar ook als professional is het belangrijk om balans te vinden in je content: je wil niet constant verkopen en nooit verdere waarde delen, maar ook niet alleen maar tips delen en nooit iets verkopen.

LinkedIn beschrijft dit zelf mooi op drie manieren. Verdeel je onderwerpen onder in drie type content:

  1. Je wil neuriën: (Waar je altijd over praat, waarde & je organisatie)
  2. Je wil zingen: (Kleine campagnes)
  3. Je wil schreeuwen: (Grote campagnes)

We willen dat mensen ons horen als we zingen en schreeuwen, dat kan niet als we alleen schreeuwen. Dus deel veel waarde en op het moment dat je dan iets te verkopen hebt, zullen mensen ook luisteren. Zorg er dus wel voor dat je balans creëert tussen tips/waarde/updates/inzichten en sales.

LinkedIn is een lange termijn investering. Je kunt niet na drie posts veel verkopen verwachten en nieuwe connecties verwachten, je zet het in om de band met connecties te vergroten en dat moet groeien.

Ik raad bedrijven vaak aan om dagelijks of om de dag actief te zijn, maar op LinkedIn niet. LinkedIn verschilt namelijk behoorlijk van andere social media kanalen als je kijkt naar de looptijd of eigenlijk de actieve levensduur van de content. De looptijd, dus de tijd dat de content zich blijft verspreiden, is namelijk vaak langer dan op Facebook. Op LinkedIn kun je makkelijk een bericht van twee weken oud tegenkomen, dat zie je op Facebook of Instagram minder snel.

Pas er dus mee op dat als een post heel goed loopt, dat je snel daarna weer iets nieuws post, geef content die het goed doet ook de tijd en ruimte zich verder te verspreiden. Je hoeft dan niet meteen weer snel iets nieuws te posten, dan kan dat die vorige goede post overschaduwen. Zonde, want als content het goed doet, kan het dus best lang zichtbaar blijven in de tijdlijn van connecties en connecties van connecties. Als een post het slecht doet, kun je sneller een nieuwe post plaatsen.

Mijn persoonlijke experiment

Ik heb een tijd geëxperimenteerd met elke dag content plaatsen voor mijn persoonlijk profiel, dat leverde veel nieuwe volgers op, maar ik probeer nu weer naar een keer per week te gaan. De meningen zullen daarover misschien verdeeld zijn maar ik zie dat dit voor mijn soort content het beste werkt. Juist omdat de goede posts werden overschaduwt door nieuwe content, die ik te snel plaatste.

Op Facebook en Instagram kun je precies zien hoe laat jouw specifieke volgers aanwezig zijn, bij LinkedIn kan dat helaas nog niet. Terwijl het wel belangrijk is om te weten wanneer je volgers ongeveer live zijn. Want hoe sneller jouw content wordt geliked, hoe sneller het zich verspreid. Als er weinig mensen live zijn, wordt het minder snel verspreid en kan je post dus wat wegzakken.

Ondanks dat we niet precies kunnen zien hoe laat onze volgers live zijn, is er wel een overzicht uitgebracht door social media tooling Coosto van wanneer er het meeste interactie is op LinkedIn. In de regel geldt wel: de weekenden scoren vaak minder goed, het blijft een zakelijk platform. Dinsdagen en donderdagen in de ochtend (voor 11:00) werken bij mij persoonlijk goed. 

Pas er dus mee op dat als een post heel goed loopt, dat je snel daarna weer iets nieuws post, geef content die het goed doet ook de tijd en ruimte zich verder te verspreiden. Je hoeft dan niet meteen weer snel iets nieuws te posten, dan kan dat die vorige goede post overschaduwen. Zonde, want als content het goed doet, kan het dus best lang zichtbaar blijven in de tijdlijn van connecties en connecties van connecties. Als een post het slecht doet, kun je sneller een nieuwe post plaatsen.

Mijn persoonlijke experiment

Ik heb een tijd geëxperimenteerd met elke dag content plaatsen voor mijn persoonlijk profiel, dat leverde veel nieuwe volgers op, maar ik probeer nu weer naar een keer per week te gaan. De meningen zullen daarover misschien verdeeld zijn maar ik zie dat dit voor mijn soort content het beste werkt. Juist omdat de goede posts werden overschaduwt door nieuwe content, die ik te snel plaatste.

contentvormen

Nog even kort de verschillende vormen waarop je iets zou kunnen plaatsen op LinkedIn:

hashtags

Mensen kunnen op hashtags zoeken of ze volgen. Waar je op Instagram los kunt gaan met hashtags zou ik er op LinkedIn niet meer dan 3 gebruiken. Zorg dat je hashtags relevant zijn! Je kunt ook zelf hashtags creëren (branded hashtags) speciaal voor de organisatie, die iedere werknemer kan gebruiken. Spreek dit ook met elkaar af. Of ga voor bestaande hashtags of een mix. Zorg altijd voor relevante hashtags dan spreek je mensen aan die ook echt geïnteresseerd zijn. Je krijgt via LinkedIn al suggesties als je een # invult.

statistieken

LinkedIn heeft helaas weinig statistieken over je content beschikbaar. Je kunt wel zien hoeveel mensen je content hebben bekeken, hoeveel reacties/likes etc. En uit welke branche en locatie deze mensen komen en bij wat voor bedrijven ze werken. Zo kun je in ieder geval zien of je de mensen uit de juiste branche aanspreekt, maar verder is het redelijk summier.

CONTENT INSPIRATIE

Vind je het moeilijk om content te bedenken voor op LinkedIn? Download het cheatsheet met 50 LinkedIn content ideeën om direct te posten.

Opdrachten

Opdracht 1

Bedenk wat jij gaat delen op LinkedIn: iedere week een slimme tip? Wissel je het af een inzicht? Of een anekdote over jouw werkdag?

Opdracht 2

Maak vier LinkedIn-posts volgens de richtlijnen uit de les.

Opdracht 3

Ga naar je LinkedIn profiel en reageer op connecties uit je netwerk en de reacties onder je eigen content.

×

Word jij een Social Media Baas?

Laat je gegevens achter en we kijken of jij geschikt bent voor deze opleiding.

BEn jij een match voor ons social boost programma?

Laat je gegevens achter en we kijken of jij geschikt bent voor dit programma.