Misschien vraag jij jezelf als medewerker of eigenaar van een bedrijf af hoe je LinkedIn het beste kunt inzetten voor een organisatie. In deze module geef ik je de tips om LinkedIn succesvol in te zetten als organisatie.
Belangrijk om in je achterhoofd te houden: LinkedIn is een platform van en voor mensen. Het algoritme vindt die menselijke interactie dan ook erg belangrijk. Dat betekent dat het algoritme positief reageert op menselijk contact van mensen. Het gevolg: een bedrijfspagina wordt minder gewaardeerd en posts die je op een bedrijfspagina plaatst, hebben een minder groot bereik dan een persoonlijke pagina. Mensen praten liever met mensen dan met bedrijven. Daarom werkt content delen vanuit een persoonlijk profiel vaak beter en levert dit een groter bereik op. Bovendien wordt dit contact dus gestimuleerd door LinkedIn en krijg je daarom een groter bereik vanuit een persoonlijke pagina.
Een terechte vraag: heeft een bedrijfspagina hebben dan nog wel zin? Hoe maak je je bedrijf dan zichtbaar op LinkedIn? Ook als je niks doet met LinkedIn, is het naar mijn mening toch goed om een LinkedIn bedrijfspagina te maken en deze te claimen.
Waarom?
Maar wat veel slimmer is op LinkedIn dan alleen een bedrijfspagina bijhouden, is werken met ambassadeurs. En niet zomaar ambassadeurs zoals influencers, maar je kunt de werknemers van de organisatie inzetten als ambassadeurs.
Werken met ambassadeurs: dé manier om meer bereik te krijgen voor jouw organisatie op LinkedIn
Laat medewerkers vanuit hun persoonlijke accounts kennis en ervaring delen: laat ze vloggen, laat ze bloggen, laat ze hun klanten interviewen, en bied ze vanuit hun eigen authenticiteit een plekje op LinkedIn. Natuurlijk met af en toe of regelmatig een haakje naar de organisatie. Door van aantal medewerkers ambassadeur te maken, verspreid je de boodschap van jouw organisatie als een olievlek over verschillende netwerken. Door medewerkers ervaringen, inzichten of mooie verhalen vanaf de werkvloer te laten delen beïnvloedt dit zowel het personal brand van de medewerker als het werkgeversmerk. Win-win dus!
Belangrijk hierbij is dat medewerkers hun content delen vanaf hun eigen page. En dan bedoel ik niet een post delen van de organisatie, maar hun eigen content.
Om hier als bedrijf mee aan de slag te gaan, moet je dus een team met ambassadeurs samenstellen. Belangrijk is dat deze medewerkers enthousiast zijn over LinkedIn, het liefst zijn ze daar al lekker actief en posten ze dus al regelmatig over de organisatie.
Mensen die niks met LinkedIn hebben, opleggen om daar actief op te gaan zijn, heeft niet zoveel zin. Die ambassadeurs moeten eigenlijk op een natuurlijke manier ontstaan. Mensen die echt enthousiast zijn over de organisatie en over LinkedIn.
Het liefst werk je met werknemers die op verschillende afdelingen actief zijn.
Sharing is meestal caring maar in dit geval even niet. Laat je medewerkers niet allemaal op ‘delen’ klikken wanneer je als bedrijf iets post op de bedrijfspage. Het werkt altijd beter als ze zelf organisch iets posten vanuit hun eigen profiel, dus niet klakkeloos content delen vanuit de organisatie. Laat ze hun eigen persoonlijk content maken waarin de organisatie ook voor komt. Het kan natuurlijk geïnspireerd zijn door een post op jullie bedrijfspage, dit kun je ook stimuleren, maar geef er een persoonlijke draai aan en post het zelf (niet delen). Een simpele zin als toevoeging kan al een begin zijn. Mocht je toch echt graag iets willen delen, zet er altijd een eigen, persoonlijke tekst bij.
Stel je lanceert als organisatie een belangrijke campagne. Dan heb je waarschijnlijk een lanceringspost waarin je meer deelt over deze campagne, dit deel je op je LinkedIn bedrijfspage. In plaats van medewerkers deze post te laten delen, kun je ze vragen om een post te maken over de rol die zij hadden binnen deze campagne en dit te plaatsen op hun LinkedIn, met een persoonlijke anekdote of een inzicht dat ze opdeden tijdens dit project.
Vanuit die verschillende ambassadeurs en dus afdelingen deel je dan een mooi, gevarieerd, persoonlijk beeld van de organisatie door verschillende netwerken. En dat is niet alleen mooi als visitekaartje voor het bedrijf, je versterkt als medewerker je persoonlijke brand en expertstatus.
Ja, natuurlijk denk je nu: IK WIL DIT ALLEMAAL. Maar om snel en zo efficiënt mogelijk te werken, is het écht noodzakelijk om te focussen. Wat is voor jouw organisatie op dit moment het allerbelangrijkst? Wat past bij de jaardoelen van het bedrijf of jullie marketingafdeling? Als je daar de antwoorden op vindt, is het makkelijker om je hoofddoel voor social media te vinden. Wordt het je nog steeds niet duidelijk? Dan kun je hierover best in gesprek gaan met je leidinggevende: samen kom je dan tot een antwoord.
Tuurlijk er mogen wat losse richtlijnen zijn, meer tips dan richtlijnen eigenlijk, maar geef ze het vertrouwen en laat ze vrij om er hun eigen invulling aan te geven. Maak geen reclamebord van ze, maar werk samen om er voor beide partijen meer uit te halen.
Fijn als je met company hashtags werkt dat mensen dan ook één hashtag aanhouden. Plaats je veel content vanuit een HR afdeling om het bedrijf interessant te maken voor nieuwe werknemers dan wil je misschien gaan posten onder de hashtag: #werkenbijXXX
Je ambassadeur zijn hét visitekaartje voor jouw bedrijf, en ze zijn bereid om dat uit te dragen. Dat is geweldig. Help ze daar dan ook bij door ze te helpen met een superstrak profiel of door ze een LinkedIn training aan te bieden bijvoorbeeld. Ga het gesprek met ze aan: wat hebben ze nodig om dit goed te kunnen neerzetten?
Op vaste basis nieuwe content bedenken, kan knap lastig zijn. Houd je ambassadeurs dus op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen en nieuwtjes over de organisatie met de kans daarop in te spelen. Maar verplicht niets: houd het vrijblijvend en laat medewerkers alleen iets doen met het nieuws als het past bij die persoon/de functie. Het moet persoonlijk én geloofwaardig blijven.
Enthousiasmeer je collega’s ook om te reageren op elkaars berichten en de berichten van het bedrijf. Een like kan al helpen, om het bereik te vergroten.
Merk je dat je het lastig vindt collega’s of medewerkers te motiveren om actief te zijn op LinkedIn? Het kan goed werken om er een prijs aan te hangen, zoals het uitreiken van de titel: LinkedIn Baas van de maand, waarin degene met de mooiste/beste/meeste/best scorende post van de maand iets leuks kunnen winnen. Zoals een item uit de collectie van de organisatie (als je bijvoorbeeld een modebedrijf hebt), maar het kan ook iets heel anders zijn. Een spelelement maakt het vaak aantrekkelijker om er echt voor te gaan.
Beheer jij LinkedIn voor een organisatie? Ga aan de slag met het samenstellen van een team ambassadeurs.
Zorg ook dat je bedrijfspagina up to date is.
Laat je gegevens achter en we kijken of jij geschikt bent voor deze opleiding.
Laat je gegevens achter en we kijken of jij geschikt bent voor dit programma.