Les 1 | De basis van LinkedIn
Les 1 | De basis van LinkedIn
Je kunt LinkedIn zien als het verlengstuk van je zakelijke/professionele leven. Niet zomaar een kanaal voor entertainment dus, maar echt een professioneel platform. LinkedIn verbindt professionals uit de branche met elkaar en helpt mensen bij het vinden van een baan, freelance werk, klanten en potentiële partners, ook is het een interessant platform voor recruiters.
WAAROM WIL JE LINKEDIN INZETTEN?
- Je kunt als professional een hoog organisch bereik creëren, zonder te adverteren
- Je kunt jezelf sterk profileren als professional door kennis, ervaring & inzichten te delen
- Je kunt je netwerk vergroten en onderhouden
- Zichtbaar zijn als bedrijf of als professional (je blijft on top of mind)
- Je imago veranderen of versterken: social media is een sterke tool om te laten zien waar jouw organisatie of merk voor staat. Wil jij een andere richting op of je brand juist steviger neerzetten in de markt? Daar kun je social media dus prima voor gebruiken.
- Klanten of partners vinden
- Sneller gevonden worden (en hoger in de zoekresultaten van Google)
- Online CV
- Kennis delen
- Trends volgen
- Te gebruiken voor recruitment
- Te gebruiken voor werknemers die een nieuwe baan zoeken
LinkedIn is veel meer dan een banenplatform. Het platform is niet alleen voor werkzoekende, maar voor iedere professional interessant.
VOOR WIE IS LINKEDIN?
- Werkzoekende
- Werknemers
- Recruiters
- Ondernemers
- Bedrijven
Voor we dieper ingaan op welke content je kunt plaatsen, wat je moet weten over het algoritme en hoe je interessante connecties en leads kunt ontdekken geef ik je nog even een heel korte uitleg hoe LinkedIn nu eigenlijk werkt:
- Je hebt persoonlijke profielen, voor professionals en bedrijven. Voor professionals bestaat dit uit een persoonlijk digitaal cv met je werkervaring, opleidingen, ervaring, interesses, je profielfoto en contactgegevens. Op de bedrijfspagina kun je meer informatie over je bedrijf kwijt en ook bijvoorbeeld je logo, website en contactgegevens.
- Je hebt een tijdlijn. Vergelijkbaar met andere social media platformen, kan een professional of een organisatie op de tijdlijn artikelen, video’s en posts plaatsen.
- Je hebt je connecties, de mensen in je netwerk. Dit netwerk kun je vergroten, je kunt mensen toevoegen en dan zie je hun content ook. Je kunt ook chatten met je connecties.
- Ook heb je groepen op LinkedIn. Die zijn niet zo’n succes, omdat er over het algemeen weinig interactie is, maar wellicht maak je er in de toekomst nog gebruik van.
- En een andere belangrijke functie van LinkedIn is de vacatures. Hierin zie je dus de vacatures die bedrijven open hebben staan en zo kun je hierop reageren.
Wat is dan het verschil tussen een bedrijfsprofiel en een persoonlijk profiel:
- Een bedrijfsprofiel is het visitekaartje van het bedrijf, goed voor de vindbaarheid, contactgegevens en updates.
- Een persoonlijk profiel is het visitekaartje voor jou als professional, waar je je cv kunt uploaden, een profiel kan maken, je connecties toe kunt voegen en in contact kan blijven met je connecties.
- Een bedrijfsprofiel is het visitekaartje van het bedrijf, goed voor de vindbaarheid, contactgegevens en updates.
- Een persoonlijk profiel is het visitekaartje voor jou als professional, waar je je cv kunt uploaden, een profiel kan maken, je connecties toe kunt voegen en in contact kan blijven met je connecties.
LINKEDIN RONDLEIDING
Ben jij benieuwd naar de belangrijkste functionaliteiten van LinkedIn? Bekijk dan de LinkedIn rondleiding.