Les 1.6: Het Facebook algoritme ontrafeld: verover Facebooks feed

In de vorige lessen ben je aan de slag gegaan met de basis, goed bezig! Je weet nu wie je doelgroep is en waar die zit. De kans is groot dat je hebt besloten actief (of actiever) te worden op Facebook, nog steeds een van de grootste platformen in Nederland. Facebook werkt met een algoritme. Maar wat is dat eigenlijk en hoe laat je het voor je werken? Na deze les weet je het.

Wat is een algoritme?

Misschien heb jij nog nooit gehoord van het Facebook-algoritme, misschien ben je er al wat bekender mee. Het algoritme is een soort systeem van Facebook dat bepaalt of de posts die jij plaatst op Facebook veel mensen bereiken of niet. En andersom: het bepaalt welke content jij in je nieuwsfeed te zien krijgt, en in welke volgorde. Facebook heeft het algoritme ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de gebruikers content te zien krijgen die ze ook daadwerkelijk willen zien, content waar ze echt in geu00efnteresseerd zijn. Vroeger was dit gewoon chronologisch: je kreeg alle posts die geplaatst werden achter elkaar te zien. Maar hoe meer mensen en bedrijven op Facebook terechtkwamen, hoe moeilijker het werd om alles nog te volgen. Daarom moest er een selectie gemaakt worden van relevante en minder relevante content, om te waarborgen dat gebruikers content te zien krijgen die ze interessant vinden u2013 en dus op Facebook blijven hangen.

Het geheim van het algoritme

Het algoritme is eigenlijk een groot geheim: Facebook onthult niet welke criteria zij hanteren bij het bepalen of een post relevant is (en dus wijdverspreid wordt). Anders gaan bedrijven er gebruik van maken, wordt het gebruikt om nepnieuws te verspreiden en krijgen gebruikers alleen nog maar commerciu00eble content of slechte clickbaits te zien, terwijl Facebook juist wil dat posts van vrienden en familie niet ondersneeuwen. Het algoritme verandert ook continu. Het is dus altijd een kwestie van gissen en testen u2013 en precies dat heb ik voor veel verschillende opdrachtgevers gedaan. De trucjes die je sowieso gaan helpen om het algoritme voor je te laten werken, deel ik in deze les.

Het algoritme in Jip en Janneke-taal

Stel: jij plaatst een post op Facebook. Die wordt vaak maar aan u00e9u00e9n procent van je volgers getoond. Afhankelijk van hoeveel mensen er iets mee doen (bekijken, delen, liken, reageren), komt de post bij een grotere groep terecht. Vervolgens wordt hij weer verder verspreid als er genoeg mensen op hun beurt iets doen met de post, u00f3f er gebeurt te weinig mee (er wordt dus te weinig gereageerd of bekeken) en hij wordt niet verder gedeeld in de timeline van mensen.

Facebook is de laatste jaren steeds strenger voor bedrijven. Ze willen dat het platform laagdrempelig blijft voor gebruikers en niet wordt overgenomen door posts van bedrijven waar zij eigenlijk misschien geen interesse in hebben. Daarom zijn ze streng wat betreft het maken van reclame en dat kan ervoor zorgen dat een (onbetaalde) post minder wordt verspreid. Logisch ook: Facebook verdient geld met het verkopen van advertenties. Op het moment dat ze het bereik van je berichten omlaaggooien, mu00f3u00e9t je als bedrijf wel gaan adverteren. Daarnaast moeten ze hun gebruikers tevreden (en online) houden.

Tips bij het posten

Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat je een post maakt die zo goed mogelijk verspreid wordt in je timeline? Zes aandachtspunten:

  • Een post zonder linkje lijkt beter te scoren. Facebook houdt zijn gebruikers liever op het eigen platform en wil geen doorgeefluik worden voor bedrijven. Een foto of video zu00f3nder linkje naar een andere site in de tekst is dus favoriet. Doe je dat wel, dan wordt er gezegd dat Facebook dan in elk geval kijkt naar hoe populair die link dan is. Stuurt hij je door naar een grote website? Dan doet de post het waarschijnlijk beter dan wanneer je naar je eigen of een minder populaire website verwijst. Dus stel: je wilt iets posten over een nieuw product, dan kun je beter een foto met tekst plaatsen dan een post met een linkje naar het product. Je kunt er dan nog wel voor kiezen om het linkje in een reactie onder je bericht te zetten; vooralsnog lijkt het er niet op dat dat door Facebook bestraft wordt.
  • Ga voor livevideo. Wat nog beter lijkt te werken: livevideo. Livevideou2019s worden vaak goed verspreid binnen Facebook en niet per se vanwege het live zijn zelf, maar ook omdat het een video is. Dit lijkt dus een functie die Facebook wil stimuleren. Zelfs een video die niet live is, doet het vaak beter dan een foto of een post met een link.
  • Pas op met woorden als sale, aanbieding, etc. Facebook lijkt dit te spotten en je post erop te bestraffen door minder bereik te geven. Probeer je teksten dus niet te commercieel te maken.u00a0
  • Dat geldt ook voor clickbait. Als je clickbait plaatst u2013 een gebruiker klikt via jouw post door naar een andere site, maar komt vervolgens heel snel terug naar Facebook, omdat het artikel niet is wat ze verwacht hadden u2013 zal Facebook dat zien. En dat kan ervoor zorgen dat je post minder bereik krijgt en doodbloedt. Let op: post je vaak salesachtige teksten, nepnieuws of clickbait, dan krijgen niet alleen die posts een slechter bereik, maar wordt je hele pagina ervoor bestraft.
  • Vraag niet om te liken, delen of reageren. Dit ziet Facebook niet als natuurlijke interactie. Winacties waarbij je gebruikers oproept om een post te delen om kans te maken op een prijs, zijn dan ook verboden. Je mag wel iets verloten onder al je volgers.
  • Plaats niet regelmatig dezelfde content of dezelfde linkjes. Je content moet zo veel mogelijk authentiek zijn. Je kunt je teksten natuurlijk wel altijd wat herschrijven.

Cheatsheet:u00a0

Om dit verhaal nog duidelijker te maken, heb ik een schema gemaakt waarmee je in u00e9u00e9n oogopslag ziet of je post algoritme-wise goed gaat scoren of niet. Houd dit schema dus erbij als je je socials gaat inplannen.

Let op: het is natuurlijk niet zo dat je nooit een link mag plaatsen en alleen maar videou2019s en livevideou2019s moet plaatsen. Dat is natuurlijk niet te doen. Maar zorg wel voor een goede balans. Af en toe een post met linkje is helemaal oku00e9, mits je daarnaast voor genoeg posts zorgt die alleen een foto of video bevatten. Zo houd je het algoritme te vriend u00e9n je bereik hoog.

Content = key

Onthoud wel altijd: sterke content moet de rest doen! Je posts kunnen nog zo algoritme-proof zijn, als het geen sterke content is die interessant en relevant is voor je volgers, zullen ze er geen interactie mee aangaan. Daar schiet je als merk dus niks mee op. De post zal niet meer verspreid worden door Facebook en mensen gaan hem niet meer te zien krijgen.

Het grote voordeel van het Facebook-algoritme? De kans om viral te gaan. Wanneer veel mensen je post leuk vinden of delen, kan hij in korte tijd door het dak gaan. Facebook is een van de weinige platformen waarbij een post nog makkelijk viral kan gaan. En daarmee bereik je natuurlijk ineens heel veel mensen, ook mensen die jouw pagina aanvankelijk niet volgen. Zo kan een viral post dus niet alleen een boost zijn voor het bereik, maar ook heel goed werken om nieuwe volgers te krijgen.

Geen invloed

Naast bovenstaande factoren die je in je achterhoofd moet houden bij het posten van nieuwe content, zijn er ook veel punten waarop je echt geen invloed hebt. Facebook analyseert bijvoorbeeld zijn volgers en probeert deze zo relevant mogelijke content te laten zien. Wat dat is, is voor iedereen anders. Een voorbeeld:

Jij ziet op Facebook dat een vriend van je heeft gereageerd op een post van een dierenwinkel. Waarom krijg jij die post te zien, als je de dierenwinkel zelf niet volgt? Omdat jij en degene(n) die hem likete(n) vrienden zijn u00e9n omdat jij waarschijnlijk ook geu00efnteresseerd bent in dieren. Dat weet Facebook doordat je bijvoorbeeld vaker dierenvideou2019s liket of andere dierenwinkels volgt. Maar het gaat eigenlijk nog verder dan dat. Kijk jij veel videou2019s op Facebook? Dan is de kans groot dat je er ook veel voorbij ziet komen in je feed. Een ander die nooit videou2019s kijkt, ziet juist meer afbeeldingen langskomen. Kortom: Facebook doet er veel aan om de feed voor jou en voor je volgers zo relevant en persoonlijk mogelijk te maken. Als jij immers steeds minder interessante content voorbij ziet komen, is de kans groot dat je de app of website vaker links laat liggen. Is de content wel interessant voor je, dan blijf je hangen.

Opdracht 1

Versla jij het algoritme al? Neem je laatste Facebook-posts eens door en bekijk hoe je ze de volgende keer kunt optimaliseren aan de hand van de algoritmetips hierboven.

Opdracht 2

Hoe actief ga jij om met je volgers? Ga je het gesprek met ze aan? Reageer je op hun reacties? Of doe je eigenlijk nog niets? Beantwoord deze vragen en vorm een conclusie: wat kan er beter op het gebied van interactie?

×

Word jij een Social Media Baas?

Laat je gegevens achter en we kijken of jij geschikt bent voor deze opleiding.

BEn jij een match voor ons social boost programma?

Laat je gegevens achter en we kijken of jij geschikt bent voor dit programma.